Distribuie
Planificarea carierei – 10 pași pentru o creștere armonioasă în carieră
Dacă ești la început de carieră, cel mai probabil nu ai claritate asupra viitorului ei. Este o perioadă în care deciziile tale legate de studii și joburile pe care le accepți îți vor afecta întreg traseul profesional.
Dezvoltarea carierei înseamnă să crezi în ceea ce ai deja și în ceea ce poți construi
Iată câțiva pași care te ajută să monitorizezi constant progresul și să înțelegi ce ai de făcut pentru a-ți atinge obiectivele profesionale.
1. Realizează o listă
Începe cu lista ta de visuri. Ce vrei să obții în următorul an? Vrei să vorbești mai mult în timpul ședințelor? Vrei o mărire de salariu? Vrei să dobândești o competență nouă? Vrei un alt job?
Odată ce ai stabilit ce obiective ai, mai fă o listă (rămâi cu mine, nu facem doar liste).
A doua listă este cu ceea ce ai realizat deja. Pe măsură ce o alcătuiești, gândește-te cum te ajută aceste realizări la atingerea obiectivelor tale. Uneori, poate părea că nu ești încă pregătit pentru următorul nivel al carierei. De exemplu, poate îți dorești un rol de coordonare, dar nu ai experiență. Recapitulează ce ai făcut în trecut: ai coordonat vreun grup de lucru în timpul facultății? Ai organizat sau supervizat vreun eveniment informal? Ai fost implicat în activități comunitare?
Partea bună este că ceea ce ai învățat din acele experiențe sunt competențe transferabile. Ele te vor ajuta să înțelegi că ești mult mai aproape de obiectivul tău decât crezi.
2. Ține evidența reușitelor tale
O modalitate grozavă de a te motiva și de a-ți vedea adevărata valoare este să îți monitorizezi realizările. E posibil ca asta să nu îți vină natural, poate simți că te lauzi sau că ești lipsit de modestie, însă e important să ai o listă cu ale tale contribuții și reușite profesionale. Notează-ți de fiecare dată când contribuția ta a dus la finalizarea cu succes a unei sarcini, când ai rezolvat o problemă, când ai primit feedback pozitiv etc. Partea bună este că atunci când va trebui să le scrii în CV, vor fi deja pregătite și acest task va părea mai puțin solicitant.
3. Explorează eșecurile
Eșecurile sau erorile de la muncă te ajută să înveți și să găsești soluții. Folosește-le ca oportunități de dezvoltare și analizează ce poți face diferit data viitoare. Asumă-ți greșelile și arată că ești dispus să le corectezi. Asta va face ca angajatorul tău să aibă mai multă încredere în tine, iar ție nu îți va fi teamă de eșec.
4. Identifică ariile ce pot fi îmbunătățite
Fă-ți o evaluare onestă, singur sau cu ajutor specializat, și vezi ce competențe ai nevoie să îți dezvolți pentru a performa mai bine. Când ai un răspuns, ai și o mulțime de opțiuni pe care le poți explora: cursuri online, coaching, cursuri oferite de companie, studii formale și multe altele.
5. Vorbește cu managementul
Comunicarea cu superiorii tăi este esențială pentru o carieră în plină dezvoltare. Renunță la ideea că managementul este inabordabil. Ești o persoană valoroasă din companie și meriți să fii auzit. Dacă îți dorești mai multe responsabilități, o mărire de salariu sau doar să primești feedback, asigură-te că ești în contact permanent cu șefii tăi. Comunică mereu ce așteptări și standarde de muncă ai, ce perspective te motivează și cum îți dorești să evoluezi în carieră.
6. Adresează întrebări
Cel mai bun mod de a primi un răspuns este să adresezi întrebări (ai fi ghicit?). Atunci când adresezi întrebări, ești perceput ca fiind un angajat proactiv, care este dedicat să se dezvolte și să învețe constant. Acest demers te ajută să dezvolți relații de încredere și să îți îmbunătățești abilitățile interpersonale. Când vei ai nevoie de ajutor la locul de muncă, relația stabilită anterior îți va fi foarte utilă.
7. Învață arta negocierii
Să ceri ce îți dorești (și să și primești) poate părea complicat. Acest rezultat implică abilități de negociere, care te ajută să îți prezinți argumentele cu încredere și să influențezi decizii în direcția dorită de tine. Pregătește argumente concrete, cifre (dacă se aplică) și posibile rezultate pozitive.
8. Cere feedback
Indiferent ce rol ai în companie, feedback-ul este esențial pentru dezvoltarea ta. Întreabă care sunt indicatorii de performanță, ce competențe sunt necesare pentru a îndeplini cu succes o sarcină sau ce ai fi putut face diferit în cadrul un proiect. Sunt doar câteva exemple de întrebări care îți oferă claritate.
9. Ascultă activ
Să asculți activ nu îți vine mereu natural, știu asta. În afară de a fi politicos, ascultarea activă îți poate aduce informații valoroase pentru activitatea ta. Fii atent la obiectivele companiei atunci când un manager vorbește în ședință, ascultă cu atenție care sunt provocările din echipa ta și arată interes autentic pentru modul în care poți contribui. Dacă ai o perspectivă completă asupra organizației, e mult mai probabil să poți veni cu soluții bune și să fii promovat intern.
10. Îmbrățișează schimbarea de plan
Dacă se întâmplă ca lucrurile să nu meargă cum ai plănuit, fie că e doar o întârziere sau o schimbare dramatică de direcție, fii deschis să primești ce vine. Pandemia de Covid-19 este un exemplu concret de cum putem pierde controlul într-o secundă. Uneori, schimbările sunt benefice. Câteodată, nu ți se întâmplă ce vrei, ci ceea ce e mai bine pentru tine. Consideră că toate experiențele tale sunt oportunități de învățare și vei naviga mai ușor printre provocări.
Citește toate articolele despre
Planificare carierăDistribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Planificare carieră
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md