4 pași pentru a trasa limite sănătoase la noul job

03.11.2022
4 min
4 pași pentru a trasa limite sănătoase la noul job

Distribuie

 

Old habits die hard! Ai auzit aceasta expersie? Ei bine ea se aplică și în cazul vieții profesionale. Iată un exemplu: dacă ai obiceiul zici „Da” atunci când șeful te întreabă vineri la 9 seara, „ai timp, te rog, să mă ajuți cu raportul ăsta?”, atunci sunt șanse mari să iei acest obicei cu tine și la viitorul job.

Ca să te ferim de acest pericol și să rupem lanțul toxic al obiceiurilor autodistructive, am stat de vorbă pentru tine cu un career-coach cu multă experiență care ne-a împărtășit (100% anonim) din situațiile cu care s-au confruntat și clienții ei în viețile lor profesionale.

Iată ce zice ea:

„Trasarea limitelor sănătoase la job! Asta este una dintre cele mai frecvente dorințe cu care vin clienții mei în programele de strategie de carieră. Îmi spun că sunt în căutarea unui echilibru mai bun între viața profesională și cea personală.

 

În momentul când încep un job nou, aceștia, deseori își zic:

 

„Gata cu vechile obiceiuri! S-au dus zilele în care lucram în weekend sau stăteam seara târziu să răspund la email-uri. De data asta lucrurile vor sta altfel!”

 

Din experiența personală și din practica de coaching, pot spune că e mai ușor de spus, decât de făcut. Pentru perfecționiști sau pentru cei cu standarde foarte înalte primele zile într-un rol nou sunt de fapt pentru a convinge, pentru a demonstra că sunt alegerea potrivită.

Într-o societate ca cea din Moldova, caracterizată de termenul „mai mult”, este foarte ușor să cădem în capcana obiceiurilor familiare, chiar dacă știm că nu ne fac bine.

Acum avem mai multă informație, mai multe opțiuni, mai multă mobilitate, mai multe alegeri de făcut, astfel încât, captivi ai modei „mai mult”, ne este foarte greu să decidem cu privire la ce acceptăm și la ce refuzăm în viața noastră.

Și totuși, cu această presiune către „mai mult”, cei mai mulți dintre noi ajungem să constatăm că avem, de fapt, mai puțin din ceea ce contează cu adevărat pentru noi: 

 

…mai puțin timp liber, mai puțin timp pentru oamenii pe care îi iubim, mai puțin timp pentru a descoperi care ne sunt pasiunile, mai puțin timp pentru a ne da voie să fim creativi, mai puțin timp pentru a ne da voie să greșim.


 

Vrei să știi ce de nu reușești să stabilești limite la locul de muncă?

 

În sesiunile mele de coaching, primul obiectiv este să înțeleg care sunt motivele pentru care persoana cu care lucrez evită sau întârzie să stabilească limite la locul de muncă.

Citește lista de motive a clienților mei și gândește-te dacă te regăsești în vreunul dintre ele:

- Teama de a fi respinși de colegi.

- Experiențe negative din trecut.

- Frica de a da naștere unor conflicte.

- Lipsă de încredere și stimă de sine scăzută.

- Dificultatea de a-și gestiona furia și frustrarea.

- Posibile consecințe negative din partea șefilor.

- Dificultatea de a-și comunica în mod asertiv limitele.

 

Tocmai de aceea, recomandarea mea către client este să privească noul loc de muncă drept un restart, o șansă de resetare, în care să folosească timpul în avantajul lor, ca să renunțe la obiceiurile toxice.

Nu uita: Dacă eviți sau să întârzii comunicarea limitelor în perioada de început nu faci decât să creezi așteptări nerealiste și nesustenabile pe termen lung, dar și frustrare și dezamăgire de ambele părți.

 


Fresh Start! Cum îți comunici limitele când ești nou într-o echipă?

 

De fiecare dată când vine vorba despre beneficiile limitelor personale la locul de muncă, îmi aduc aminte de una dintre clientele mele.

M., are 35 ani, s-a hotărât să facă o schimbare, după mai bine de 10 ani petrecuți într-o organizație în care a crescut și s-a dezvoltat atât profesional cât și personal.

După o perioadă intensă de căutări, a primit o ofertă care i-a îndeplinit toate așteptările și a început cu entuziasm noul rol, într-o companie dintr-o altă industrie decât cea în care lucrase.

Încă din primele zile, din dorința de a se integra repede în echipă, M. și-a arătat disponibilitatea pentru orice solicitare venită din partea colegilor. A fost înțelegătoare atunci când au intervenit modificări în programul de integrare, iar responsabilitățile nu i-au mai fost descrise așa cum fusese inițial stabilit.

În ciuda experienței pe care o avea, M. considera că fiind nou angajată nu are niciun drept să își spună vreun punct de vedere cu privire la modul în care se derulau lucrurile.

La foarte scurt timp, M. a început să lucreze serile pentru a-și înțelege mai bine rolul, dar și organizația. Iar în weekend, încerca să recupereze ceea nu reușea să facă în timpul săptămânii.

La foarte scurt timp, M. a ajuns să își urască noul job și își dorea să plece cât mai repede, fără să aibă o altă ofertă de job. Nu dorea să vorbească despre nemulțumirile ei, deoarece voia să evite orice tensiune sau situație conflictuală.

Acesta a fost momentul când am cunoscut-o pe M. și am început să lucrăm împreună.

 

 

Te recunoști în anti-povestea de mai sus? Citește în continuare ca să afli cei 4 pași de setarea limitelor la job propuși de expert noastră în coaching.

 

PASUL 1. | Descoperă-ți valoarea

Autocunoașterea și înțelegerea valorilor tale înseamnă conștientizarea și aprecierea realizărilor tale, dar și a contribuției pe care o aduci. Când prețuim ceea ce suntem, devenim mai atenți la ce suntem dispuși să acceptăm și la ce suntem dispuși să renunțăm.

 

PASUL 2. | Apelează la asertivitate

Dacă îți comunici nevoile și nemulțumirile într-un mod asertiv, nu lași loc la interpretări. Totodată, deschizi o ușă și celorlalți pentru același mod de comunicare. 

 

PASUL 3. | Trasează clar așteptările tale

Când eviți să comunici care sunt așteptările tale sau nu le definești în mod clar, atunci apare stres și frustrare pentru toți cei implicați.

 

PASUL 4. | Stabilește ce este nenegociabil

Definește încă de la început ce anume important pentru tine, dar și situațiile și cu ce poți să compensezi, dacă va fi nevoie.

 

 

Sperăm că sfaturile expertei noastre în coaching te-au ajutat. Le poți privi ca pe un punct de plecare atunci când îți setezi să începi un nou capitol personal odată cu începerea noului job. Nu uita: un nou început profesional poate fi în același timp și provocator și epuizant, însă stabilirea limitelor care echilibrează propriile nevoi cu consolidarea reputației tale profesionale este de fapt cheia pentru un parcurs de succes pe termen lung.

Rămâi în minte cu un lucru: deși îți este, poate, teamă de consecințele pe care le ai atunci când îți propui să stabilești limite, poți avea certitudinea că toate aceste consecințe cresc exponențial atunci că eviți să le stabilești.

 

Citește toate articolele despre

Echilibru Comportamentul uman Organizational excellence

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md