Distribuie
Echilibru coleg/manager
O promovare este, sau ar trebui să fie, un lucru grozav – un nou titlu, noi responsabilități, putere, statut, pachet financiar mai bun, beneficii, expunere, noi oportunități de învățare, de dezvoltare, posibilitatea de a avea impact pozitiv asupra echipei, companiei, chiar comunității etc.
Dar când un impuls în carieră te mută într-o poziție în care îți gestionezi foștii colegi, lucrurile pot deveni complicate.
Pot exista reacții emoționale în cadrul echipei, de exemplu. S-ar putea să trebuiască să reevaluezi prieteniile de serviciu. Și acele prânzuri ale colegilor în care aceștia se plâng de echipa de management? Probabil un lucru din trecut. Este la fel de posibil ca prietenii sau colegii de la serviciu să nu știe cum să se comporte cu tine în calitate de manager. Iar tu, la rândul tău, să nu știi cum să gestionezi relația cu aceștia, nedorindu-ți, în mod evident, nici să-i favorizezi, nici să strici relația de prietenie sau de colegialitate.
„De multe ori pot exista colegi care au concurat pentru aceeași poziție. Când o persoană obține acea poziție, iar altcineva care a fost, de asemenea, în competiție, nu o primește, pot exista o mulțime de sentimente contradictorii”, spune Susan Peppercorn, coach de tranziție în carieră și CEO al Positive Workplace Partners.
Ce poți face concret pentru a păstra un echilibru în relații? Iată aici câteva recomandări care sperăm să te ajute:
1. Vorbește despre tranziția ta din poziția anterioară în poziția de manager
Trecerea de la poziția anterioară la manager ar putea fi incomodă pentru toată lumea la început, dar a fi transparent în acest sens înseamnă mult. Recunoaște schimbarea cu fiecare persoană și discută despre cum vei merge mai departe.
„Trebuie să ai o serie de întâlniri unu-la-unu foarte curând după promovare pentru a face un fel de turneu de ascultare și pentru a afla ce gândesc colegii despre asta”, spune Nancy Halpern, coach la KNH Associates din New York.
Care sunt cele mai mari oportunități pe care le vezi? Care sunt provocările? Ca manager, care sunt modalitățile prin care ai putea fi de ajutor?
Nu ar trebui să faci promisiuni, dar s-ar putea să înveți mai multe decât știai înainte. „Întreaga relație se schimbă pentru ambele părți, iar asta poate fi bine sau rău”, spune Mikaela Kiner, coach de carieră în Seattle și CEO al uniquelyHR.
2. Menține starea de fapt
Poate fi tentant să simți că ți-ai „câștigat” noul rol și să-ți folosești noua poziție de putere pentru a modifica modul în care funcționează lucrurile. Luptă cu dorința de a schimba radical lucrurile!
De exemplu, „Sunt o persoană matinală, așa că acum ne vom începe întâlnirile la 8 a.m.” Nu e cazul să faci astfel de schimbări structurale care ar putea afecta viața oamenilor. Acordă-ți timp pentru a stabili un ritm, pentru a seta niște așteptări, niște obiective clare.
Același lucru este valabil și pentru efectuarea schimbărilor de oameni din echipă. De foarte multe ori managerul nou numit vrea să-și creeze propria echipă, cu “oamenii săi” de încredere, dar acest lucru nu face decât să reducă nivelul de încredere și să crească nivelul de stres și de demotivare în rândul colegilor.
S-ar putea să simți că acesta este un moment grozav pentru a scăpa de oamenii care fac o treabă proastă. Construiește-ți relația cu ceilalți manageri, cu oamenii de HR. Orice schimbare pe care o faci prea repede va zgudui barca și îi va face pe toți ceilalți să fie nesiguri. Acordă-ți și ție timp, și celorlalți, să se acomodeze cu tine în noua funcție.
3. Încurajează feedback-ul
Poate fi util să încurajezi o evaluare după câteva săptămâni de la preluarea poziției, te-ar ajuta mult să vezi lucrurile mai obiectiv, să vezi ce faci bine și ce greșești.
Acest lucru te va pune, de asemenea, în situația de a-ți demonstra capacitatea de a primi și de a acționa în funcție de feedback. „Dacă un lider poate face asta într-un mod care este curios și nu defensiv, chiar dă tonul pentru feedback continuu și îmbunătățire continuă”, spune Kiner.
4. Înțelege cum ești perceput
În calitate de persoană care a lucrat într-un grup de colegi, este posibil să ai colegi cu care ești foarte apropiat/ă. În calitate de lider al acestui grup va trebui să schimbi abordarea.
Dacă apare percepția că ai o relație mai strânsă cu anumiți colegi, chiar dacă tu ai de fapt o minte deschisă, unii colegi cu siguranță se vor simți marginalizați. Unul dintre atuurile unui manager corect este că-i tratează pe toți echitabil, neoferind nimănui tratament preferențial.
Când ai întâlniri de grup, asigură-te că vocea tuturor este auzită. Scopul este crearea unui mediu echitabil pentru toată lumea astfel încât toți colegii să se simtă confortabil, respectați și recunoscuți.
5. Analizează-ți comportamentul anterior
Înainte de a deveni manager erai respectat ca prieten sau coleg? Ca lider oamenii se așteaptă să fii ferm și hotărât indiferent de natura relațiilor pe care le-ai avut anterior. S-ar putea să fie cazul să-ți schimbi comportamentul pentru a nu crea situații conflictuale sau neplăcute în cadrul echipei.
Noul rol ți-a fost dat pentru că l-ai meritat, deci ar trebui să te bucuri de acesta, nu să devină o presiune sau ceva incomod pentru tine din niciun punct de vedere.
Gândește-te ce fel de manager vrei să fii, cum vrei să te perceapă lumea, cum vrei să faci diferența, ce vrei să lași ca amprentă personală. Este extrem de important să nu uiți de unde ai plecat și cine te-a ajutat să ajungi în noul rol.
6. Fii în continuare deschis/ă pentru învățare
De multe ori vedem cum cei care ajung manageri consideră că nu mai au nimic de învățat, mai ales de la colegii de echipă sau de la subalterni. Autosuficiența nu-ți este deloc de ajutor, în timp ce deschiderea pentru învățare continuă, dar și pentru a împărtăși din ceea ce știi cu ceilalți te vor propulsa rapid în rol de leader corect, flexibil și adaptabil noului context în care te afli.
Cu unele competențe și abilități nu te naști, iar în noul rol cu siguranță ai multe lucruri de învățat. Pune-te la curent cu noile tendințe în management, analizează-ți competențele și vezi la ce nivel ești și la ce nivel vrei să ajungi, fă-ți un plan de carieră, ia-ți un mentor, un coach, citește, abonează-te la site-uri de specialitate etc. Doar așa vei arăta că a fi manager este un drum de parcurs, chiar o aventură care poate fi extrem de plăcută, și nu un capăt de linie.
Citește toate articolele despre
Leadership skillsDistribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Leadership skills
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md