Cum îți dai seama că lucrezi într-un mediu toxic

20.04.2021
3 min
Cum îți dai seama că lucrezi într-un mediu toxic

Distribuie

Un mediu organizațional toxic nu se rezumă doar la un job care nu-ți place. Există zile și zile de-a lungul parcursului nostru profesional, unele mai bune, altele mai puțin bune, când nu vrem decât ca ziua respectivă să se termine. Uneori luăm decizii proaste în zilele respective, care ne influențează întreaga carieră.

Un mediu toxic nu ne afectează doar locul de muncă, ci ulterior și viața. Efectele pot fi frustrare, demotivare, burn out, depresie, boală, lipsa încrederii în sine etc. De cele mai multe ori ne confruntăm cu efectele, atunci când poate este prea târziu, pentru că am acumulat în timp toate reacțiile acestea negative fără a analiza profund cauza și fără a face ceva concret atunci când lucrurile se întâmplă.

Nivelul de toleranță depinde de la persoană la persoană, și sunt mulți oameni care acceptă compromisuri invocând motive diverse: că nu au ce să facă altceva sau nu știu altceva, nu au unde să se ducă, au o vârstă și nu-i mai angajează nimeni, le este teamă de schimbare mai ales când au familie, datorii etc.

Ideea din spate nu este să judecăm efectele, ci cauzele care conduc către acest mediu toxic și ce am putea face pentru a diminua efectele, dacă nu chiar a le preveni și elimina.

 

Cum ne putem da seama că mediul în care lucrăm este sau a devenit unul toxic? Iată aici câteva indicii.

1. Comunicare defectuoasă la toate nivelurile

Deși comunicarea este considerată o valoare esențială în toate companiile și promovată în toate materialele (website, intranet, broșuri, prezentări, pagini social media etc.), netranspusă în acțiuni la nivel de companie ea rămâne doar la nivel verbal. Lipsa de comunicare sau comunicarea defectuoasă afectează atât la nivel individual, cât și organizațional, creează confuzie și un climat de muncă demotivant.

 

Ce înseamnă comunicare defectuoasă?

- Lipsa constantă de claritate în jurul proiectelor;

- Roluri și responsabilități lipsite de sens și structură pentru angajați;

- Angajații primesc mesaje diferite de la persoane diferite;

- Comunicare pasiv-agresivă;

- Nimeni nu ascultă pe nimeni;

- Comunicare constantă în afara orelor de program;

- Lipsa feedbackului;

- Limbaj agresiv.

 

2. Bârfă și bisericuțe

Acestea se manifestă prin existența unui grup sau unor grupuri de oameni care se adună, bârfesc și fac glume pe seama colegilor. În mod evident existența unor asemenea grupuri nu este deloc benefică la nivel organizațional, și semnele care ne arată existența acestora pot fi:

- Sentiment constant de excludere dintr-un grup de oameni;

- Proiectele sunt deseori oferite unui anumit grup, indiferent de talent sau experiență;

- Mare parte a zilei de lucru e petrecut vorbindu-se în șoaptă sau chat pe platformele de socializare;

- Dezinteres general exterior al grupului față de oricine altcineva cu excepția cazului în care implică bârfe sau „dramă”.

 

3. Management deficitar

Nu degeaba se spune că oamenii nu părăsesc companii, ci manageri. Lipsa competențelor de management, micromanagementul, lipsa respectului, hărțuirea, comportamentul agresiv, controlul excesiv, presiunea rezultatelor nu fac decât să creeze un mediu toxic pentru angajați.

 

4. Colegi demotivați

Colegii demotivați influențează în mod negativ atmosfera de la locul de muncă, dar și starea ta de spirit. Și așa cum colegii pozitivi, entuziaști, motivați te pot inspira să fii mai productiv, așa și cei demotivați te pot trage în jos.

 

5. Lipsa oportunităților de creștere și învățare

În cazul în care compania nu oferă astfel de oportunități, vor interveni rutina, plafonarea și nu vor putea apărea șanse de progres și va fi nevoie să iei o decizie.

 

6. Fluctuația mare

Fluctuația mare este un semn că lucrurile nu se petrec așa cum ar trebui în companie. Oamenii nu pleacă pentru că le este bine, ci din motive bine întemeiate. De asemenea dacă apar și concedieri abuzive, acestea sunt semne clare de mediu dezorganizat, lipsit de direcție și de perspective.

 

7. Lipsa echilibrului între zona personală și cea profesională

Foarte mulți manageri fixează întâlniri exact la finalul programului, stau zilnic cu ochii pe ceas și la venirea sau la plecarea angajaților, scriu e-mail-uri sau dau telefoane angajaților după orele de program sau în weekend. Lipsa de respect pentru viața personală  a angajaților poate conduce la frustrări majore, făcându-i pe aceștia să părăsească organizația la un moment dat.

 

Toate cele de mai sus se întâmplă inclusiv în mediul online, iar perioada de criză nu a făcut decât să acutizeze crizele organizaționale și să scoată în evidență zonele vulnerabile pe care mulți manageri nu au știut și nu știu să le gestioneze.

Soluții există, iar părăsirea companiei la primul semn nu trebuie să fie una dintre ele. Înainte de a decide să abandonăm barca, ideal ar fi să mai acordăm o șansă și să ne concentrăm atenția asupra comportamentelor pozitive făcându-le să conlucreze pentru a crea un mediu de lucru mai prietenos, mai aproape de oameni, mai deschis și flexibil.

Schimbarea organizațională este posibilă doar în cazul conștientizării că aceasta este necesară, că efectele unui mediu toxic pot fi puternic negative, că toți oamenii înțeleg motivele pentru care o companie nu poate progresa având un mediu de lucru toxic, că toți oamenii își cunosc foarte bine rolurile și responsabilitățile și că lucrează împreună pentru transformarea organizațională în sens pozitiv. Efortul nu poate fi al unui singur om, ci al întregii echipe, și se concentrează asupra îndeplinirii acelorași obiective.

Citește toate articolele despre

Fara categorie

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md