Distribuie
Competențele anului 2022 - crește-ți nivelul de angajabilitate
După 2 ani de pandemie, tot atâția ani de muncă de acasă și digitalizarea accelerată a tuturor domeniilor, nevoile angajatorilor s-au schimbat. Ca să ții ritmul, adaptarea la cerințele pieței este soluția.
Iată care sunt cele mai importante competențe și abilități (non-tehnice) pe care ți le poți dezvolta în 2022 pentru a fi un angajat mai performant:
1. Rezolvarea de probleme
Soțul meu este un rezolvator de probleme înnăscut și sunt atât invidioasă, cât și recunoscătoare pentru talentul lui. E genul de om care găsește soluții creative, absolut în orice situație. Dacă cunoști și tu un om ca el, gândește-te întotdeauna: el ce ar face într-o anumită situație? Pe mine m-a scos din multe impasuri această abordare.
Cert este că rezolvarea de probleme, mai simple sau mai complexe, este o abilitate esențială pentru noile contexte de muncă.
Ce poți să faci ca să îți dezvolți această abilitate?
- Notează-ți ideile într-o agendă și lasă-le să vină liber, fără să le critici;
- Participă la ședințe de brainstorming de grup;
- Rezolvă puzzle, cuvinte încrucișate sau alte jocuri de logică.
2. Adaptabilitatea
Adaptabilitatea este capacitatea de a-ți schimba perspectiva și comportamentul. Fie că te adaptezi la noi modalități de lucru, la un nou mod de comunicare în echipă sau la utilizarea diverselor instrumente digitale, ai nevoie de un grad ridicat de toleranță la schimbare pentru a continua să fii productiv în aceste noi condiții.
Cum îți îmbunătățești această abilitate?
- Acceptă provocările și asumă-ți riscuri (mai ales atunci când nu vrei);
- Îmbrățișează greșelile și integrează-le ca pe experiențe de învățare;
- Caută oportunități de a încerca lucruri noi.
3. Comunicarea
Comunicarea a fost, este și va fi mereu vitală pentru succesul oricărui demers de grup. Însă digitalizarea vine cu noi provocări. Știai că există conceptul de limbaj al corpului digital (digital body language) și nu se referă la cum dai din mâini când explici ceva într-o ședință pe Zoom. Acest limbaj invizibil, la prima vedere, este limbajul pe care îl folosești în comunicarea din spațiul digital. Dacă scrii prea scurt și concis riști să pari rece, dacă scrii un mesaj lung și detaliat, e consumator de timp și inutil. Utilizarea excesivă de emoticoane poate fi interpretată greșit și așa mai departe.
Ce poți să faci, concret?
- Acordă atenție comunicării pentru a evita neînțelegerile;
- Asigură-te că ai oferit suficient context;
- Evită să presupui și pune întrebări de clarificare.
4. Inteligența emoțională
Dacă acum 15 ani, auzeai de acest concept doar la facultatea de psihologie, inteligența emoțională este în 2022 o abilitate care te va ajuta să te păstrezi ancorat în realitate, să eviți burnout-ul și să fii în contact cu nevoile tale.
Cum îți dezvolți inteligența emoțională?
- Exersează identificarea și nominalizarea emoțiilor;
- Practică ascultarea activă;
- Primește feedback-ul cu mintea deschisă.
5. Învățare continuă
Sigur ai învățat recent cel puțin un lucru la care nu te-ai gândit că va deveni important pentru tine sau munca ta. În era digitală, fluxul de informații și noi tehnologii poate fi copleșitor. Flexibilitatea și adaptabilitatea te vor ajuta să înveți noi lucruri de care ai nevoie pentru a ține pasul cu dezvoltarea rapidă și schimbarea continuă. E un joc al repetiției, practicii și a creșterii profesionale și personale.
Cum creezi o cultură a învățării continue?
- Caută activ oportunități de învățare (cursuri, articole, etc.);
- Învață de la experți din domeniul tău (mentorat);
- Pune întrebări și cere feedback.
Tu ce faci pentru a-ți crește gradul de angajabilitate?
Citește toate articolele despre
EditorialDistribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Editorial
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md