Distribuie
Ce n-ar trebui sa-i spui sefului niciodata!
Fiecare dintre noi a gresit spunand ceva la momentul nepotrivit unei persoane. Dupa ce ne-a trecut enervarea ne-am cerut scuze si am mers mai departe. Ce faci insa atunci cand tocmai sperai la o marire de salariu sau la o promovare si ii spui ceva „gresit” tocmai sefului tau. Adio crestere, adio promovare si te poti astepta si la o concediere.
Pentru a evita asemenea situatii este bine sa nu-i spui sefului o serie de fraze:
1. „Vreau o marire de salariu!”
Toata lumea vrea mai multi bani. De fapt, tu nu spui nimic nou sefului. El stie deja acest lucru. Va reamintesc ca un asemenea lucru nu se solicita inainte de salariu.
Nu puteti nici sa va duceti la sef sa sustineti cererea cu motive de genul: „m-a lasat masina, trebuie s-o repar” sau „copilul incepe scoala si am o serie de cheltuieli". Fondatoarea firmei EatYourCareer, Chrissy Scivicque este de parere ca solicitarea cresterii salariului trebuie prezentata sefului ca pe un lucru pe care tu il meriti fiindca l-ai castigat.
Daca veti spune: „as dori sa discut o posibila marire a salariului tinand cont de performantele mele din primul trimestru al acestui an” sansele de a fi ascultat sunt cu mult mai mari. Lipiti fraza si de o realizare palpabila, vizibila: „Va reamintesc ca eu am negociat noul contract cu X si am obtinut un discount de ..., ceea ce ne reduce semestrial costurile cu....%.”
Ideea este ca atunci cand cereti ceva, trebuie sa si oferiti ceva la schimb.
2. „Nu mai pot sa lucrez impreuna cu...”
Aproape toti managerii aud zilnic asemenea plangeri de la angajatii lor. Nu exista colectivitate in care sa nu gasim pe cineva care-si „picteaza” colegii, de obicei in culorile cele mai inchise. De cele mai multe ori manageri nu doresc sa se amestece in disputele dintre angajati, indiferent de argumentele prezentate de fiecare dintre acestia.
Sfatul nostru: daca este o disputa cu un coleg incercati s-o rezolvati singur si direct. Exista insa si situatii cand lucrurile nu se pot rezolva asa de simplu - nicio parte nu cedeaza. Atunci luati-va masuri de precautie si incercati discret sa-i atrageti atentia sefului.
Exista deja o problema creata de colegul tau, nu agrava lucrurile, chiar incearca sa prezinti sefului o solutie. Cand simti ca lucrurile „scartiie” rau si colegul continua sa nu-si faca treaba (intarzie rapoartele, nu preda partea sa de proiect la timp etc.) cea mai buna atitudine de abordare a sefului este cu fraza: „Uitati ce as recomanda sa facem in situatia creata de X.”
3. „Nu este greseala mea”
Se poate intampla, intalnim destul de des acest lucru, sa gresim, sa amanam ceva ce trebuia deja terminat si predat la o anumita data. Prima reactie este aceea de a incerca „sa scoatem castanele din foc cu mana altuia”. Pe scurt, sa dam vina pe altcineva. Total gresit. Asumati-va responsabilitatea pentru ceea ce faceti.
Nu exagerati totusi acceptand orice fel de acuzatii. Tehnica este sa explicati sefului cum veti evita pe viitor greseala facuta. Uneori este suficient sa spuneti: „Am inteles acum greseala si stiu cum a fost posibil sa se produca asa ceva. Sunt in masura ca pe viitor sa evit o asemena situatie”.
4. „Dar noi am facut asta tot timpul asa!”
Nimeni nu vrea sa lucreze cu oameni care se opun schimbarii. Toti angajatorii cauta oameni care se pot adapta la noul job din prima zi si care descopera noi modalitati de rezolvare a problemelor cu o mai mare eficienta.
Pornind de aici, atunci cand seful tau iti cere sa faci un anumit lucru altfel decat procedai de obicei, nu-l refuza, nu da inapoi. Incearca sa ai o atitudine pozitiva si sa accepti provocarea. Este un fel de a spune: „E o idee grozava. Chiar imi place sa incerc ceva nou, diferit de ceea ce faceam pana acum”.
5. „Asta nu este trecut in fisa postului meu”
De obicei sefii cand aud asa ceva o iau ca pe o chestiune personala, un refuz adresat lui, direct. Daca amintesti si despre fisa postului lucrurile suna si mai rau. Un career coach spunea recent: „Nu conteaza pentru ce ai fost angajat. Sunt momente in care trebuie sa fii gata sa faci orice”. Normal, orice inseamna in limita legalitatii.
Poate exista posibilitatea ca sarcina pe care seful cere s-o rezolvati sa se potriveasca activitatii colegului vostru de munca. Spuneti-i sefului, fara teama, ca este mult mai potrivit sa preia colegul vostru sarcina respectiva. Atunci, cu tonul potrivit, puteti sa-i atrageti atentia: „Lucrul acesta il face de obicei foarte bine Y. Doriti sa ma duc sa-i spun eu?”
Este una dintre modalitatile cele mai elegante de rezolvare fara a leza orgoliul nimanui.
6. „Acest lucru depaseste pozitia mea!”
Este foarte posibil ca seful sa va ceara sa rezolvati ceva considerat de voi in afara pozitiei voastre. In termeni profesionali a rolului pentru care sunteti angajat. Intr-o astfel de situatie puteti fara teama sa va aratati nu numai nedumerirea, dar si ingrijorarea pentru ceea ce vi se solicita, faceti-o insa pe un ton cat mai neutru si pastrandu-va calmul.
Rostiti ceva de genul: „Nu cred ca am autoritatea sa fac asa ceva. In acest caz ar fi mai potrivit X, care a mai rezolvat acest gen de probleme si are mai multa experienta decat mine.”
7. „Sunt supraincarcat!”
Sa nu traiti niciodata cu impresia ca atunci cand va declinati competenta pentru un nou proiect, veti fi considerat automat lenes sau neperformant. E cu mult mai bine sa nu-ti asumi sarcini noi numai de dragul de a iesi in evidenta, dar care sa duca la supraincarcare si sa te puna in imposibilitatea de a rezolva lucrurile cum trebuie. Chiar daca rezolvati totul, nivelul calitativ de rezolvare, tinand cont de cantitate va fi sigur mai scazut. Puteti spune sefului ca ce va cere depaseste puterea voastra de munca.
O formulare care sa sune neutru: „Ma gandesc in acest moment cum sa gasesc si timpul necesar pentru a rezolva ceea ce imi cereti. Daca asta este insa o prioritate, poate ma ajutati sa-mi reorganizez sarcinile curente.”
Specialistii care se ocupa de domeniul carierei - in sensul constructiei acesteia - sustin ca ar fi foarte bine sa oferiti sefului si o solutie de rezolvare a sarcinii pe care vrea sa o puna in plus pe seama voastra. E chiar indicat sa-i sugerezi sefului ca una dintre sarcinile tale sa fie preluate de altcineva, iar tu sa te ocupi de ceea ce iti cere el: „Stiti colega mea a mai lucrat in trecut cu acest client, poate il preia temporar, pana rezolv eu noua problema aparuta.”
8. „Sunt plictisit!”
Toata lumea a avut momente cand tinand capul intre palme la birou a inceput sa viseze. E acel moment unic cand iti vine sa lasi totul balta si sa-i spui sefului: „Sunt plictisit!” Vi se pare normal sa spuneti asa ceva, dar nu este asa. Fraza voastra spusa chiar si in gluma e un fel de a zice sefului ca „m-am saturat, preia tu totul.”
Am fi nesinceri cu noi insine daca nu am recunoaste ca starea de plictiseala poate apare oricand. Pentru a evita sa-i spui sefului „Sunt plictisit!” sugereaza-i ca ai putea sa lucrezi la o noua modalitae de crestere a eficientei departamentului.
Este suficient sa spui: „ Exista ceva care mi-ar place sa fac si sunt sigur ca pot sa-mi asum aceasta reponsabilitate.” Daca ai suficient tact poti chiar sugera posibilitatea preluarii unei sarcini a sefului, fara a stirbi din competentele lui.
In loc de concluzii:
Frazele puse in discutie nu trebuie intelese drept exprimarea formulei „In fata sefului puneti fermoar la gura!” Enumerarea lor are menirea de a va reaminti ca exista anumite lucruri pe care nu trebuie sa le faci si lucruri pe care trebuie sa le faci.
Tocmai aceste lucruri va ajuta sa le intelegeti platforma Undelucram.md .
Fiti alaturi de noi si veti gasi oricand un sfat, care sa va sprijine la gasirea unui job si constructia unei cariere.
Citește toate articolele despre
Fara categorieArticol scris de:
Distribuie
Ce-am citit merită:
Comentarii
0 comentarii
Accesează-ți contul și adaugă comentariul tău
Fara categorie
Abonează-te la Newsletter
Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md