Ar trebui sa demisionez sau sa cer o promovare?

13.11.2018
5 min
Ar trebui sa demisionez sau sa cer o promovare?

Distribuie

In decursul derularii unei cariere (nimeni nu este scutit de acest lucru) apare un moment cand te intrebi: „Oare n-am stat prea mult aici?”  Presiunea intrebarii devine mai puternica atunci cand, desi asteptai sa fii promovat, tocmai ti s-a comunicat ca s-ar putea sa mai dureze, ceea ce inseamna - deloc.

Sa revenim cu picioarele pe pamant. Ce ne spune ca trebuie sa plecam sau ce ne spune cand trebuie sa discutam cu seful despre o promovare? Cand te afli chiar la inceput de drum o promovare este cea mai buna modalitate de a va dezvolta cariera. 44% dintre proaspetii angajati -conform Raportului „Reshaping the Workplace” - spun ca nu au sanse sa primeasca o promovare de la actualul angajator.

Cand esti deja la mijlocul unei cariere si este evident ca nu ai sanse sa fii promovat, iar marirea de salariu nu apare la orizont, risti sa intri in criza (frustrare, plictiseala, rutina etc.) ceea ce nu-si doreste nimeni. Exista doua situatii despre care discuta specialistii:

a)    S-ar putea sa fii promovat;

b)    Te gandesti sa-ti cauti alt job.

Evaluări recente

 

Sa vedem impreuna care sunt conditiile pentru a te afla in potentiala „mobilitate ascendenta” in calitatea de angajat al unei companii:

1.    Esti in grafic pentru o promovare

Nu este chiar asa de usor sa stii sa anticipezi daca esti pe traiectoria unei promovari. Uneori ai chiar certitudini date de seful tau, care te place si care iti spune ca te vede manager peste un an sau sase luni.

„Exista o anumita categorie de semne care te avertizeaza ca ai putea sa fii promovat”, ne spune Deborah Hankin,VP of Talent la SYParteners.

Care ar pute fi aceste semne in viziunea ei:

•    Primesti reponsabilitati in plus:
•    Ti se dau proiecte considerate dificile (speciale);
•    Incepi sa fii mult mai des consultat (de colegi sau sef);
•    Se cere expertiza ta la anumite lucrari;
•    Incepi sa conduci proiecte;
•    Se recunosc meritele tale la eficientizarea unei afaceri.

Daca aveti ochii larg deschisi si ati sesizat aceste „semne” este momentul sa va programati o discutie cu seful. Spuneti-i ca sunteti suficient de pregatit pentru a face „miscare.

2.    Nu te afli in grafic pentru o promovare, dar apare oportunitate dobandirii abilitatilor pentru ea

Se poate intampla ca seful sa fie rezervat sau chiar sa-ti reproseze lipsa unor progrese. In acelasi timp, tu sesizezi ca ai ramas pe loc in timp ce colegii tai au fost promovati.

Nu este foarte greu sa remediati aceasta situatie. Mergeti la sef si intrebati direct: Ce-mi lipseste pentru o promovare? (nu-mi dati replica deja celebra: pila). Dupa discutie, reintorceti-va la traseul pe care vi l-ati propus sa-l urmati, tinand cont de directiile sugerate de sef.
 
„Determinati ce imbunatatiri sunt necesare si unde schimbarile cerute sunt posibile”, aceasta este opinia lui Timothy Wiedman, profesor asociat de management la Doane University.

Wiedman atrage insa atentia asupra unui aspect deosebit de important de care trebuie neaparat sa tineti cont: „Daca ne lipseste o abilitate ea poate fi probabil recuperata; daca insa o trasatura a personalitatii nu se potriveste cu ceea ce contine cultura companiei, aceasta este mult mai greu de refacut.”

3.    Exista o pozitie disponibila in companie, care se potriveste cu experienta si abilitatile voastre

Se poate intampla ca in interiorul departamentului in care lucrati sa nu existe o pozitie superioara. Cautati daca este ceva in companie. Nu uitati ca multe companii afiseaza posturile vacante pentru a atrage oameni din exterior, dar aceste posturi sunt la fel de valabile si pentru cei din interior.

De cele mai multe ori companiile prefera sa recruteze din interior, pornind de la ideea ca este o persoana care cunoaste si intelege cultura organizatiei si, nu in ultimul rand, pentru ca se scurteaza mult timpul de angajare. Pe scurt, daca nu va mai place locul pe care va aflati si simtiti ca pozitia libera de care ati aflat poate fi asimilata drept o promovare, nu stati pe ganduri si aplicati.

„Daca ati auzit de ceva care sa va intereseze, aduceti-i la cunostinta managerului vostru”, ne recomanda Jana Tulloch,HR la Colorado Develop Intelligence. „Daca ei isi dau seama, continua ea, ca va potriviti cu postul respectiv, vor deveni chiar avocatul vostru, pledand la cei de la HR si la hiring manager.”

Va trebui sa va cautati un job nou daca:

1.    Managerul vostru v-a promis o promovare, dar n-a trecut la fapte niciodata

Intre specialisti circula formula „pleaca, a aparut steagul rosu” atunci cand se vorbeste de o situatie care nu va favorizeza. Astfel, daca ati facut to ceea ce v-a cerut seful vostru, ati indeplinit toate sarcinile date de el, iar seful se face ca „ninge”, atunci este foarte clar ca a aparut „steagul rosu”.

A trecut ceva timp de la data cand managerul v-a promis ca va promoveaza, perioada in care voi v-ati dezvoltat abilitatile pentru pozitia promisa, ati atins tintele propuse, iar managerul tace - este clar ca nu se va intampla nimic.

Ce trebuie sa faci? In primul rand este bine sa ai o discutie cu managerul pentru a-i reaminti de promisiunea facuta.

Recomandabil in toate situatiile este sa verificati promisiunile facute pentru a vedea daca seful vostru are cu adevarat puterea sa va promoveze. Daca insa va promite pozitia dominanta la un proiect si vedeti ca peste noapte aceasta este atribuita altei persoane, reluati discutia cat mai repede posibil. Daca veti accepta situatia, fara a rediscuta promisiune facuta de manager, atunci, contrar chiar opiniei voastre, nu veti mai fii relevant pentru sef.

2.    Promovarea nu este urmata si de un salariu marit (sau exista doar o crestere minora)

Stim cu totii ca la inceput, pozitia de entry-level nu va scoate in evidenta, dar intr-o forma sau alta aveti in minte gandul la o promovare care sa fie insotita de un salariu mai mare.

Uneori pana la promovare trece mai mult timp sau sansele sa se produca sunt foarte mici. Atunci, cum spun specialistii, e timpul sa cautam in alta parte.

„Mergeti la seful vostru si explicati-i situatia in care va aflati cu mult calm si argumente rationale”, recomada Amanda Oliver, brand strateg la Massachusetts-OrionCKB.

 „Vorbiti-i despre promisiunile facute sau despre faptul ca oameni cu aceleasi abilitatii, din acelas sector de activitate au un salariu mai mare. Daca discutia are rezultate pozitive este foarte bine. Daca esueaza, chiar de mai multe ori, a sosit timpul sa va cautati alt job”, ne mai indeamna aceeasi Amanda Oliver. Ar fi indicat sa va informati inainte de discutiile cu seful vostru de nivelul salariilor similare pozitiei pe care o ocupati.

 

3.    Finantele companiei nu arata incurajator

Marile companii si nu numai au obieciul de a informa cel putin trimestrial, prin e-mailuri sau in cadrul intalnirilor cu angajatii, care este situatia financiara a societatii. Informatiile de acest gen va ofera posibilitatea de a va face o imagine de ansamblu cu privire la perspectivele companiei in care lucrati.

Daca simtiti anumite tensiuni in companie sau circula zvonuri despre cumpararea ei de catre o alta firma nu stati pe ganduri si depuneti CV-ul pentru un alt job. Cautarea unui job atunci cand esti angajat inca si nu in situatia de somer este mult mai atractiva pentru un angajator.

Cand simtiti ca promovarea intarzie sau daca va veni nu va fii foarte curand, incepeti cautarea, fiinca uneori drumul spre top este dincolo de usile companiei unde lucrati.

Citește toate articolele despre

Fara categorie

Articol scris de:

Articol scris de: Dan Nicolae - Puteti contacta echipa editoriala la adresa [email protected]

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md