Am idei, dar nu mă ascultă nimeni la birou. Ce fac?

04.05.2019
4 min
Am idei, dar nu mă ascultă nimeni la birou. Ce fac?

Distribuie

Nu există ceva mai supărător decât să ai idei și, atunci când le spui într-o întâlnire cu proprii colegi, să auzi doar:  „Poate...” și „ S-ar putea să meargă și așa.” Tu știi foarte bine că ideea ta ar putea să rezolve o problemă existentă de multă vreme. Nu mică îți este mirarea când, după două săptămâni se discută aceeași problemă, iar un coleg enunță ideea ta și toată lumea spune:„ Este o idee foarte bună.”. În acel moment se prăbușește cerul pe tine.

 

Nimeni nu te-a ascultat. Aparent ești neajutorat. Totuși, există câteva strategii pe care le poți încerca atunci când nimeni nu te ascultă la birou.

 

Atunci când te simți ignorat: Fii propriul avocat!

 

În momentul în care simți că ideea sau ideile tale nu sunt luate în considerare sau că tot ce spui referitor la rezolvarea unor lucruri îi lasă indiferenți pe colegi apasă pe acel (neutru) „Se poate și așa...” formulând câteva întrebări:

  • Credeți că ar putea să meargă?

  • Există vreo problemă pentru abordarea pe care o propun?

  • Care ar fi următorul nostru pas pentru a implementa ideea mea?

 

Va fi mult mai greu pentru colegii tăi să-ți arunce praf în ochi, diminuând importanța idei tale, dacă îi forțezi (respectuos) să o ia în considerare.

 

Evaluări recente

 

Există însă și posibilitatea unui scenariu pesimist: Un coleg de al tău reia ideea ta și obține o reacție pozitivă a colegilor față de propunere, ceea ce nu s-a întâmplat în cazul tău. Ce faci?

 

Mergi mai departe și ataci, întrebând: „puteți explica de ce ideea colegului meu este diferită de cea pe care v-am expus-o eu săptămâna trecută?

 

În 90% dintre cazuri colegii vor întârzia (chiar evita) răspunsul. Obiectivul tău nu este însă să-i pui într-o situație delicată sau să pari insinuant. Ceea ce trebuie să obții efectiv este atenția lor. Tu nu vrei decât să-și dea seama că ai idei, că sunt valoroase și pot fi împărtășite tuturor. Concret vrei să fii ascultat.

 

După ce ai vorbit: Abordează-l pe șef!

 

A reaminti colegilor că ideile tale au fost uitate-atunci când luați cuvântul-pare o poziție mai agresivă. După o asemenea abordare vei putea observa cum colegii „fac pasul înapoi”. Ce-i determină la o asemenea repoziționare? Chiar faptul că te-ai ridicat și în calitate de propriul avocat ai „pledat în apărarea ideii tale”.

După situația expusă („sunt propriul avocat”), mișcarea următoare este să-l abordez pe șeful direct. Este bine să aveți o discuție deschisă, față în față, în care să explici că dorința ta nu este să „împingi” lucrurile prea departe, dar vrei să știi dacă:

  1. Ai fost auzit de colegi;

  2. Își dă seama că ești capabil să contribui cu idei eficiente la munca echipei.

 

Nu uitați! Pentru a maximiza eficiența acestei strategii este bine să cereți și un sfat șefului, de genul: „ Credeți că mai există ceva ce ar trebui să fac pentru a mă asigura că vocea mea  este auzită la întâlnirile săptămânale?”

 

Sub această formă plasezi o parte din responsabilități pe umerii șefului și te poți informa despre regulile echipei pe care s-ar putea să nu le cunoști încă, mai ales dacă ești ultimul sosit.

 

Să plecăm de la această idee- sunteți nou în companie și există o sesiune de brainstorming  la care participă echipa ta. La sfârșitul acestei sesiuni ai dori să intri și tu în discuție, dar observi că membrii echipei nu-ți dau atenție, semn că regula lor este să nu intervină alții când discută ei.

 

Nimeni sau cel puțin așa ar trebui să stea lucrurile, nu va crede că atunci când nu ești ascultat, acest lucru se produce datorită unor intenții premeditat rele. Vă recomand ca înainte de a trage anumite concluzii ( privind situațiile în care v-ați aflat la anumite întâlniri) să discutați cu membrii echipei și cu șeful direct.

 

Când nimic nu se schimbă: Începeți vânătoarea!

 

Ai făcut tot ceea ce credeai că poate fi făcut. Ai luat cuvântul și ai fost avocatul propriilor ideii. Ai explicat șefului despre situația în care te afli:„ Simt că ideile mele nu sunt luate în seamă și că nu li se acordă aceeași atenție, care se acordă ideilor altor colegi.”

Totuși, nu se schimbă nimic. Te simți în continuare ignorat. Nimeni nu te ascultă.

 

Ce este de făcut? Nu sunt cumva semnele care îți spună că ar fi momentul să cauți un job nou, unde atât persoana ta cât și ideile tale să fie ascultate și valorizate. Ideea este că meriți mai mult decât îți oferă job-ul actual.

 

Nu vă faceți iluzii. Nu există și nici nu veți găsi o echipă dispusă să vă aplaude la fiecare idee sau sugestie pe care o propuneți sau o faceți. Nu vorbim aici de punerea ei în practică, care ar putea să nu se producă. Acest lucru este foarte sigur, la fel cum este sigur că nu toate ideile tale sunt geniale. Fără îndoială că este justificată dorința de a fi recunoscut, respectat și ascultat pe măsura valorii tale.

 

Când ești sigur că eforturile tale au fost inutile, iar colegii continuă să nu te bage în seamă, puneți problema dacă nu echipa sau șeful sunt vinovați de această stare de lucruri. Este foarte posibil ca nici măcar tu să nu fii problema, ci chiar la nivelul organizației să se manifeste un asemenea comportament față de angajați.

 

Situația poate fi foarte descurajantă atunci când tu simți că ai ceva de spus și ceea ce spui ar trebui valorizat, dar nimeni nu te ascultă. Cu atât mai mult când v-ați dat seama că problema se manifestă la nivelul organizației. Greu de navigat într-o situație atât de complexă.

 

Pentru a fi ascultat încercați una dintre strategiile propuse în acest articol. Dacă nici așa nu rezolvați problema, atunci este timpul să căutați alt job, altă companie.

Citește toate articolele despre

Editorial

Articol scris de:

Undelucram.md

Distribuie

Ce-am citit merită:

Cum este experiența ta cu angajatorul?

Adaugă evaluare

Creează-ți un CV

Impresionează din prima cu un CV într-un format atractiv

Creează CV

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md