2 teorii simple de învățat în vacanță pentru a impresiona toamna la job

08.08.2024
3 min
2 teorii simple de învățat în vacanță pentru a impresiona toamna la job

Distribuie

 

Vacanța este perioada perfectă pentru a te relaxa și a te reîncărca, dar și pentru a-ți stimula mintea și a învăța lucruri noi. Imaginează-ți că te întorci la birou nu doar odihnit, ci și cu câteva concepte interesante în bagaj, care să te diferențieze de ceilalți colegi de la locul de muncă. Uite:

 

2 teorii simple, dar puternice, pe care le poți explora în timpul liber

 

Principiul Pareto (80/20)

Ce este? 

Această regulă simplă, dar profundă, sugerează că 80% din rezultate provin din doar 20% din eforturi. Cu alte cuvinte, o mică parte a acțiunilor noastre generează cea mai mare parte a rezultatelor.

 

De ce este important? 

Înțelegerea acestui principiu te poate ajuta la job să:

Prioritizezi sarcinile: Pentru aceasta, identifică cele 20% din activități care aduc cele mai mari rezultate și concentrează-te pe ele.

Optimizezi timpul: Indiferent dacă ești în work from home sau from office, trebuie să elimini activitățile care nu aduc valoare și să te concentrezi pe cele care au dovedit că aduc rezultate cuantificabile.

Iei decizii mai bune: Alocă resursele (timp, energie, bani) în acele 20% dintre activități unde ai observat că au cel mai mare impact.

 

Exemple:

În vânzări: Cel mai probabil, 80% din venituri provin de la 20% din clienții tăi.

În managementul timpului: 80% din rezultatele tale sunt obținute în 20% din timpul tău propriu zis de muncă.

 

Analiza Tranzacțională

Ce este? 

Această teorie psihologică explorează modul în care oamenii interacționează și comunică. Ea identifică trei stări ale eului: Părintele (normativ, grijuliu), Adultul (rațional, obiectiv) și Copilul (adaptat, rebel, liber).

 

De ce este important?

Înțelegerea analizei tranzacționale te poate ajuta la locul de muncă să:

Îmbunătățești comunicarea: Identifică și adaptează stilul de comunicare în funcție de situație și de interlocutor.

Rezolvi conflicte: Înțelegând din ce poziție comunică fiecare persoană de la job implicată în dialog poți ajusta abordarea ta pentru a obține rezultatul dorit. De exemplu, dacă un manager are tendința de a te certa din starea de părinte normativ negativ el face asta pentru a te reduce la starea de copil adaptat. Un răspuns pe măsură din partea ta ar fi fie tot din părinte normativ pentru a-l contracara cu aceeași putere, fie din starea de adult pentru a aduce echilibru dialogului prin argumente raționale și prin asertivitate.

Construiești relații mai puternice: Odată ce arăți că poți regla o situație tensionată ca un sensei experimentat, ceilalți colegi se vor apropia de tine, căutându-ți constant prietenia și sfaturile.

 

Exemple:

Un manager care critică vehement un angajat se află în starea de Părinte Normativ Negativ.

Un angajat care solicită clarificări despre o sarcină pentru a o aborda mai eficient, se află în starea de Adult.

Angajat care face o criză de furie se află în starea de Copil Rebel.

 

Cum să aplici aceste teorii în viața profesională:

Iată cum să întrebuințezi aceste două concepte științifice când revii la birou după concediu:

 

Cum să folosești principiul Pareto: 

Indiferent dacă lucrezi de la birou sau ești în remote work, înainte de a începe o nouă sarcină, întreabă-te: „Care sunt cele 20% din activități care vor genera 80% din rezultate?” Apoi direcționează-ți fără ezitare eforturile și resursele spre acele 20% dintre acțiuni care s-au dovedit eficiente.

 

Cum să folosești Analiza Tranzacțională: 

Observă cum comunici cu colegii și superiorii. Încearcă să identifici în ce stare a eului te afli și în ce stare se află ceilalți. Ajustează-ți stilul de comunicare pentru a obține rezultate mai bune.

 

 

Concluzie în cifre

Iar acum, așa cum te-am obișnuit, câteva cifre care susțin ideile din acest articol. Iată, deci, două exemple de companii cunoscute care au aplicat cu succes principiul Pareto:

Amazon: Gigantul comerțului electronic folosește regula 80/20 pentru a-și optimiza inventarul, concentrându-se pe cele 20% din produse care generează 80% din vânzări. De asemenea, compania utilizează acest principiu pentru a-și îmbunătăți algoritmii de recomandare, concentrându-se pe acele 20% din clienți care generează cele mai multe recenzii și feedback.

Netflix: Platforma de streaming a folosit regula 80/20 pentru a-și personaliza recomandările de conținut, concentrându-se pe acele 20% din conținut care generează 80% din vizionări.

 

Concluzia concluziei:

Aceste două teorii reprezintă doar vârful icebergului. Există o multitudine de alte concepte interesante pe care le poți explora în timpul liber pentru a-ți crește succesul la job. Important este să alegi subiecte care te pasionează și care te pot ajuta să crești atât profesional, cât și personal. Te ajutăm și noi aici. Vom reveni cu alte materiale cu informații relevante pentru viața ta profesională. Până atunci, te lăsăm cu un citat despre analiza tranzacțională care încurajează o comunicare deschisă și empatică:

 

„Tratează-i pe ceilalți colegi așa cum ar vrea să fie tratați și îi vei ajuta să devină ceea ce sunt capabili să fie.”

 

Stephen Covey 

lider în domeniul dezvoltării personale și profesionale

Distribuie

Ce-am citit merită:

Ești HR? Află cum să recrutezi eficient!

Hai în clubul angajatorilor cu rată mare de retenție și costuri de recrutare mici.

Vreau să știu

Dorești să-ți faci munca mai ușor?

Noi îți explicăm cum îți poți administra eficient Brandul de Angajator în comunitate.

Află mai multe

Comentarii

0 comentarii

Abonează-te la Newsletter

Citește articolele de interes din partea contributorilor Undelucram.md